در افتتاح دور نهم مجلس دانش آموزی

1397/07/28

رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی خبر داد سند این دوره مجلس دانش آموزی برای تصویب فردا تقدیم هیات رئیسه این مجلس می شود.


پناهی روا: لایحه پیشنهادهای این دوره مجلس دانش آموزی فردا در اختیار هیات رئیسه قرار می گیرد

زهرا پناهی‌روا در اولین نشست نهمین دوره مجلس دانش آموزی گفت: «مجلس دانش آموزی از ادوار گذشته تا کنون بحمدالله روند رو به جلو و مثبتی را طی کرده است که در اینجا به برخی ابتکارات آن اشاره می‌کنم.»

او ادامه داد: «تصویب حضور نمایندگان دانش‌آموزان خارج از کشور، توجه بیشتر به جامعه دانش‌آموزی با نیازهای ویژه مدارس استثنایی و حضور نماینده آنان در مجلس دانش‌آموزی، تصویب جلسات منطقه‌ای و قطبی و فعال کردن سطوح مختلف شوراهای دانش‌آموزی منطقه، ناحیه، شهرستان و استان‌های سراسر کشور، تصویب کمیسیون‌های تخصصی پنج گانه با موضوع‌های مبتلابه جامعه دانش‌آموزی، تصویب اسناد مجلس با نگاه ویژه به اسناد بالادستی از جمله این ابتکارهاست.»

پناهی روا ادامه داد: «امیدوارم دوره نهم مجلس دانش آموزی با توجه به تجارب هشت دوره گذشته شاهد دستاوردهای بهتری نسبت به گذشته باشد.»

رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی به گزارشی از روند برگزاری انتخابات و چگونگی فرایند شکل‌گیری نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: «در گام نخست تدوین شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی انتخابات شوراهای مناطق، نواحی، شهرستان و استان‌های سراسر کشور و همچنین انتخابات نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی قرار داشت که پس از کسب تجربه‌های هشت دوره برگزاری و شناسایی نقاط ضعف و قوت، با امضا و تایید وزیر آموزش و پرورش به مدیران کل استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد.»

او افزود: «در بهمن ماه سال 1396 با برگزاری انتخابات پرشور و رقابت آزاد از میان 63 هزار نفر دانش‌آموز منتخب مدارس دوره متوسطه با بیش از 1400 صندوق رای در داخل و خارج کشور انتخابات شورای دانش‌آموزی منطقه، ناحیه و شهرستان‌های سراسر کشور برگزار شد که از این میان 18هزار نفر با رای مستقیم دانش‌آموزان و در یک فرایند دموکراتیک به عنوان اعضای شورای دانش‌آموزی منطقه، ناحیه و شهرستان انتخاب شدند و از میان هشت هزار نفر از آنها که حائزین بالاترین آرا بودند بر اساس جمعیت دانش‌آموزی هر منطقه، ناحیه و شهرستان که در شیوه‌نامه ابلاغ شده بود مجددا در یک انتخابات سالم و آزاد با نظارت ستاد انتخابات کشور 2000 نفر به عنوان عضو شورای دانش‌آموزی استان‌های سراسر کشور انتخاب شدند.»

پناهی روا افزود: «بر اساس سهمیه اختصاصی هر استان متناسب با جمعیت دانش‌آموزی استان‌ها،‌ نمایندگان مجلس دانش‌آموزی به تعداد 150 نماینده، مشتمل بر 75 نماینده پسر و 75 نماینده دختر انتخاب و به عنوان مشاور مدیرکل آموزش و پرورش استان‌ها منصوب شدند.»

رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی گفت: «پس از برگزاری و تایید انتخابات پرونده ارسالی نمایندگان در دبیرخانه بررسی شد و فعالیت دو ساله آنان برای انجام وظایف نمایندگان با شرکت در نشست‌های منطقه‌ای در تابستان امسال آغاز شد.»

او ادامه داد: «پنج استان گیلان،‌ اردبیل،‌ خراسان شمالی،‌کهگیلویه و بویراحمد و فارس عهده‌دار میزبانی اولین نشست‌های منطقه‌ای سراسر کشور شدند. تا قبل از مراسم حاضر، نمایندگان هر قطب با وظایف،‌ ویژگی‌ها و آداب نمایندگی، همچنین مقررات و آیین‌نامه داخلی مجلس دانش‌آموزی،اهمیت سند تحول بنیادین و سایر اسناد بالادستی و شاخصه‌های آن آشنا شوند.»

پناهی‌روا افزود: «همچنین در طی این جلسات کارگاه‌های آموزشی مکاتبات اداری و آیین سخنوری برای ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های نمایندگان برگزار شد.»

او ادامه داد: «در پی نشست‌های منطقه‌ای به واسطه ارتباط مستمر با سازمان دانش‌آموزی استان‌ها،‌ پیشنهادهای نمایندگان برای سند این دوره مجلس و اسامی نامزدهای هیات رئیسه دائم با برنامه‌ها و رزومه مختصری از آنان اخذ شد. پیشنهادهای موضوعی سند منجر به تنظیم لایحه‌ای شد که برای نقد و بررسی نهایی و تصویب نمایندگان حاضر، فردا تقدیم هیات رئیسه می‌شود و اسامی کاندیداهای هیات رئیسه هم در دفترچه‌ای برای برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی در اختیار همکاران است.»

پناهی‌روا افزود: «مجلس دانش‌آموزی دارای پنج کمیسیون تخصصی با عناوین علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، ورزش و سلامت، فناوری و ارتباطات، اجتماعی و تربیتی است که جایگاهی برای طرح مباحث تخصصی و نقد و بررسی طرح‌های ارائه‌شده دانش‌آموزان و نمایندگان با راهنمایی صاحبنظران و استادان مجرب است.»

پناهی روا ادامه داد: «نمایندگان دوره هشتم در 25 جلسه کمیسیون‌ها و 150 نشست در کمیته‌های شورای دانش‌آموزی استان‌ها شرکت کردند و خوشبختانه در اغلب مسایل مبتلابه دانش‌آموزی ورود کرده‌اند و طرح‌ها و ایده‌های خوبی را مطرح کرده‌اند.ما انتظار داریم نمایندگان در استمرار و راستای تلاش‌های صورت‌گرفته ادوار گذشته گام بردارند تا منتج به نتیجه شود.»

او ادامه داد: «بر این اساس همکاران من در دبیرخانه به طور متوسط برای هر کمیسیون 30 موضوع را تحت عنوان زیرشاخه‌های موضوعی کمیسیون‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که به کمیسیون‌های تشکیل‌شده در جنب صحن علنی پیشنهاد خواهد شد.»

رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی گفت: «یکی از سرفصل‌های اصلی همه کمیسیون‌ها متناسب با عنوان کمیسیون بررسی مباحث سند تحول بنیادین و نقش این مجلس و نمایندگان آن در بسترسازی لازم برای تحقق و اجرایی شدن تمام‌عیار آن در مدارس است که با توجه به اقبالی که از سوی نمایندگان تاکنون دریافت کرده‌ایم به تلاش‌های صورت‌گرفته آتی آنان در این راستا بسیار امیدواریم.»

او ادامه داد: «موضوع دیگر که در دوره هشتم بسیار مورد درخواست نمایندگان بود و در نشست‌های قطبی این دوره هم با توجه به طرح آیین‌نامه داخلی در بین نمایندگان، از سوی آنان مورد تاکید قرار گرفت تغییر بندها و موادی از این آیین‌نامه داخلی است تا امور تسهیل و سرعت پیدا کند و به امید خدا با طی روال و تشریفات قانونی که از پیش دبیرخانه انجام داده‌ است تشکیل کمیته تغییر آیین‌نامه داخلی هم از طریق انتخابات در حاشیه این نشست در دستور کار است.»

پناهی‌روا گفت: «در هر حال مطابق وظایف محول، رویکرد و نقش دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی، حمایتی، پشتیبانی، برنامه‌ریزی و هماهنگ‌کننده امور مجلس است و در این دوره نیز کوشش خود را در تحقق بیش از پیش این وظایف و نقش‌ها مضاعف خواهد کرد و امیدواریم تلاش همه ما مرضی خداوند تبارک و تعالی قرار بگیرد و دوره نهم دوره‌ای طلایی در تاریخ فعالیت‌های مجلس دانش‌آموزی باشد.»


نظر شما: